Anne Mette Frejsel - astrofysik – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

For studerende > Mit studie - dit studie > Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet > Anne Mette Frejsel

”Det kan godt være, de synes vi er nørder”

Mit studie – dit studie med Anne Mette Frejsel nyudklækket cand.scient i astrofysik

”Jeg vidste lige fra starten, at jeg skulle læse astrofysik”, fortæller Anne Mette Frejsel, der netop har afleveret og forsvaret sit speciale og dermed kan kalde sig cand.scient og alumne fra Københavns Universitet.

Og ligesom astrofysiker Michael Linden-Vørnle fortæller i sit interview, vidste Anne Mette også ret tidligt, at hun skulle læse noget med astronomi. Hendes yndlingsbog som barn handlede om tre børn, der byggede deres egen rumraket, og da hun i 7. klasse skulle udfylde en uddannelsesmappe, skrev hun, at hun gerne ville være astronom.

”Det er fysik og det er meget fysik”

Da Anne Mette i 2007 startede på Københavns Universitet, var det dog ikke ligefrem rumraketter og stjernekiggeri der fyldte skemaet. ”Det er altså ikke bare billeder af pæne galakser, som vi laver. Det er fysik, og det er meget fysik”, fortæller hun om studiet, der selvsagt også bød på rigtig megen tung teori.

Teorien skræmte dog ikke Anne Mette Frejsel væk, men den var i højere grad med til at sætte hendes store interesse for astrofysikken ind i en større ramme.

Ikke bare nørder

Inden Anne Mette Frejsel skulle starte på studiet, havde hun gjort sig mange tanker om, hvem hun skulle studere med. ”Min forventning, da jeg startede fysik, var at jeg skulle ind og læse sammen med helt vildt mange nørder”, griner hun og hævder, at hun jo i hvert fald ikke selv er en nørd.

Men både det og fordommen om, at der kun skulle være drenge på studiet, blev gjort til skamme. I stedet kom Anne Mette Frejsel ind på et studium, som emmede af passionerede unge mennesker, der alle sammen brændte for det samme fag som hende. Dermed blev det et fedt fællesskab, hvor folk først og fremmest studerede, fordi de syntes, det var sjovt.

Kosmiske mikrobølger

Anne Mette Frejsel har netop afleveret speciale inden for emnet den kosmiske mikrobølge baggrundsstråling. Det vil sige, at hun blandt andet studerer det lys, vi kan se fra det helt tidlige univers. ”Hvordan hænger det hele sammen, hvordan startede det, hvor er vi på vej hen og hvordan passer vi ind i hele universet?” er nogle af de store spørgsmål, som hun har brugt de sidste 5 år på, og som hun også regner med, at hun skal beskæftige sig mere med, nu hvor hun skal til at påbegynde en ph.d..

Og hvorfor så lige fortsætte med en ph.d.? ”Fordi jeg stadig synes det er sjovt”, lyde det prompte fra Anne Mette. ”Jeg må prøve det af, og hvis jeg synes det er sjovt, så kunne jeg godt sidde som forsker om 10 år”.

”Jeg har været lidt atypisk”

Ved siden af fysikstudierne har Anne Mette Frejsel haft studiejob i reklamebureauet Result.dk, et noget anderledes valg i forhold til de typiske studiejob for fysikere på eksempelvis planetariet. Men som Anne Mette forklarer: ”Det har været sjovt at lave noget, som var meget anderledes end det matematisk/fysiske, som jeg har brugt meget i mit studium”.

Desuden har studiejobbet givet god mening i forhold til at styrke hendes kommunikative kompetencer, og som hun siger: ”Du skal jo også være god til at formidle det du laver”.

Vigtigt at engagere sig socialt

Når Anne Mette Frejsel ser tilbage på studietiden, peger hun blandt andet på det sociale som en rigtig stor del af livet som studerende på Københavns Universitet. ”Det er virkelig vigtigt at engagere sig socialt i det, der sker på studiet. Og så skal man ikke have for høje forventninger til sig selv, således at man har tid til at nyde livet som studerende”, fortæller hun.

Og skal man tro Anne Mette har hun selv husket at nyde tiden som studerende og nydt at læse astrofysik. På den måde har hun også fået sit gamle ønske om at blive astronom opfyldt. ”Det kan godt være at folk synes, at vi er nørder, men de synes altså også, at det, vi gør, er super spændende”.

Læs også Mit studie - dit studie med Michael Linden-Vørnle, astrofysiker ved Tycho Brahe Planetarium og KU-alumne fra astrofysik.