Karen Marie Sø Leth-Nissen – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Alumni > Julekalender 2017 > Julekalender 2014 > 24. december

24. december: What Money Can't Buy

KU's Alumneforening har bedt forskere fra Københavns Universitet om at fortælle om et af deres aktuelle forskningsprojekter. Det er tilsammen blevet til de 24 låger i årets forskningsjulekalender, hvor du kan læse om alt fra sociale medier til sorte huller.

I dagens låge fortæller Karen Marie Sø Leth-Nissen om forskningsprojektet What Money Can't Buy.

Julen er hjerternes fest, eller...

En rigtig jul kan ikke købes for penge. Selvom vi prøver. Gaver og pynt og and og træ er meget godt, men uden det som går i hjerterne på os, duer den ikke. Det er vel også derfor en million danskere går i kirke omkring juleaften?   

Det med hjerterne har kirken dog ikke patent på. Britiske supermarkedskæder har for længst forstået, at vejen til forbrugernes pengepunge går gennem deres hjerter. For at sælge skal man tale om det, man ikke kan købe for penge. Sainsbury’s har vundet briternes hjerter i år med en film, som tager os med tilbage til skyttegravene under 1. Verdenskrig

Og Sainsbury’s er ikke ene om det: både supermarkedsgiganter og stormagasiner som John Lewis har i Storbritanninen skabt en tradition for at lave Christmas Adverts, som ikke er reklamer i gængs forstand, men snarere en slags juleprædikener. Church of England har tilsyneladende ikke nogen mediestrategi i denne retning, og de kommercielle aktører har derfor erobret den offentlige prædikestol uden kamp eller indblanding fra kirkelig side.

Sainsbury’s ved altså godt, at der er noget, man ikke kan købe for penge. Og det er præcis det, som det nye forskningsprojekt What Money Can’t Buy vil undersøge. Den tværfaglige forskergruppe består af økonomer, religionssociologer, jurister og teologer, og vil undersøge, om der i danske kulturinstitutioner er noget, som ikke kan købes for penge.

Som et eksempel på en dansk kulturinstitution analyseres Den danske Folkekirke, og mit projekt er at lave to undersøgelser: først en provsteundersøgelse, hvor jeg gennem kvalitative interviews vil forsøge at afdække, om der er sket en forandring i den økonomiske styring af folkekirken gennem perioden fra 2003, hvor Kirkeministeriet fik et økonomikontor, og til nu. Kan man sige, at der er markedstænkning i folkekirken som organisation?

Herefter skal jeg lave mit bidrag til en egentlig medlemsundersøgelse, hvor vi vil tale med medlemmer af folkekirken i forbindelse med deres brug af kirken til dåb, konfirmation, bryllup og begravelse. Kan man på nogen måde se, at medlemmerne ser tilvalget af f.eks. et kirkebryllup, som noget der kan købes for penge? Eller er der noget helt andet på spil? En medlemsundersøgelse af folkekirken har ikke været lavet før, og der er altså tale om grundforskning. 

Vi er 7 forskere i alt, som gennem projektsamarbejdet vil analysere folkekirken på kryds og tværs, og som om knap 3 år vil svare på hvad det er i en dansk kulturinstitution som folkekirken, som man ikke kan købe for penge.

Læs mere

Læs mere om projektet What Money Can't Buy her.

Mød også

Årets forskningsjulekalender er ved vejs ende, og i år har du kunnet læse et væld af aktuelle forskningspræsentationer om alt fra sociale medier til sorte huller. Du kan stadig klikke ind og åbne de 23 andre låger her. Låger der også gør dig klogere på blandt andet Google, klimaforandringer og sex.