Thomas Bredsdorff – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Alumni > Bogsalonen > Thomas Bredsdorff

Når noget slutter (2011) af Julian Barnes

Anmeldt af litteraturanmelder og KU-alumne fra dansk og engelsk, Thomas Bredsdorff

Hvordan historier bliver til historie?

Når man skal skrive én anmeldelse af bare én bog, er det fristende at vælge en bog med vigtige og rigtige meninger. Jeg vælger i stedet for et førsteklasses kunstværk. Mit budskab er: bliv ved at læse romaner og digte. Lad jer ikke nøjes med lærebøgernes sagprosa.

Man husker det, man forestiller sig. Derfor er mennesker ikke til at stole på, når de vidner. Slet ikke fortælleren Tony Webster  i Julian Barnes lille roman ’The sense of an ending’, på dansk ’Når noget slutter’.

"Mit budskab er: bliv ved at læse romaner og digte. Lad jer ikke nøjes med lærebøgernes sagprosa

Thomas Bredsdorff

De var tre skolekammerater, der en skønne dag ser deres kreds udvidet med en fjerde, Adrian, en tilflytter, som hurtigt overstråler de andre både i deres og lærernes øjne. Adrian er vittig, begavet, selvsikker, hensynsløs og meget, meget tiltrækkende. Mens de andre fortsætter med mådelige uddannelser – fortælleren i provinshullet Bristol – går Adrian på Universitetet i Cambridge og får førstekarakter.

Han bliver kæreste med Tonys eks. Og mens Tony er på rygsækrejse i Amerika, begår Adrian selvmord i romersk stil, ved liggende i et fyldt badekar at skære sine pulsårer over, efter at have skrevet et filosofisk testamente og sat en seddel på badeværelsesdøren ’Gå ikke ind, ring til politiet’.

Hvad skete der, hvorfor, hvem fejlede? De spørgsmål forfølger Tony livet igennem. Han får også et svar, og det skal bestemt ikke røbes, for dets udskydelse er motoren i en fuldstændig lysende fortælling.

Hvad der sker, og hvad vi tror der sker, det er bogens grundlæggende modsætningspar. Historien er sejrherrernes løgne, siger eleven. Historie er også de besejredes selvbedrag, føjer læreren til. For Barnes er historien et resultat af hvordan mennesker forskyder og fortrænger og bruger deres nuværende erindring om deres daværende fortolkning til at bilde sig selv ind, hvad fortiden var. Hvor er det vi kender den fra, denne gemmeleg med usete begivenheder og modstridende vidnesbyrd og pludselig dokumentation?

Fra krimien selvfølgelig. Det er i den Barnes har hentet sit fortællemønster. Noget er sket, en forbrydelse måske, men vi har ikke andet end sporene – som befinder sig i andre mennesker, der har deres motiver til at fordreje dem.

’Når noget slutter’ har alt, hvad den gode krimi har af spænding samt ingen af dens skavanker. Psykologien er for voksne og sprogets rytme, nuancer og variation for læsere, der ikke gider spilde deres tid på det sprog, jeg som regel støder på i mine sparsomme forsøg på at læse kriminallitteratur.