Postfaktuelt demokrati og opmærksomhedsøkonomi – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Alumni > Alumnernes Dag 2017 > Program > Postfaktuelt demokrati

Postfaktuelt demokrati og opmærksomhedsøkonomi

Ved professor Vincent Hendricks

Facebook er en stor megafon, vi alle sammen kan at råbe i, og det største aktiv på de sociale medier er andre brugeres opmærksomhed. Men opmærksomheden er svært ulige fordelt online – dem, der er rige på opmærksomhed får endnu mere, mens de fleste andre må se til. Det har stor betydning for opkomsten af politiske bobler og det, der nu kaldes det postfaktuelle demokrati.

Vincent Hendricks forsker blandt andet i hvordan social interaktion og politisk debat – særligt på de sociale medier – kan anskues som et aktiemarked: Når brugerne liker, deler og kommenterer, fastsætter de kollektivt værdien af en statusopdatering eller et billede, ligesom når spekulanters investeringer dikterer værdien af en virksomhed eller en statsobligation.

Men hvad der er viralt, er ikke nødvendigvis sandt, og hvad der er sandt, er ikke nødvendigvis viralt. Derfor er vi muligvis på vej mod et nyt rædselsregimente i informationssamfundets sump: det postfaktuelle demokrati, hvor kendsgerninger erstattes med opportune fortællinger, hvor den gode historie er en historie, der kan gå viralt, og hvor politik handler om vælgermaksimering.

Du kan opleve Vincent Hendricks og en lang række andre fantastiske oplægsholdere, når Alumnernes Dag 2017 løber af stablen lørdag d. 30. september.