Christian Madsbjerg – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Alumni > Alumneportrætter > Det Samfundsvidenskabelige Fakultet > Christian Madsbjerg

Læs dine lektier

Interview fra 2012 med KU-alumne fra statskundskab Christian Madsbjerg, direktør i ReD Associates

Christian Madsbjerg bor i New York og er direktør for den amerikanske del af konsulentvirksomheden ReD Associates. Et rådgivende firma som fokuserer på menneskelige relationer og hvordan disse påvirker forskellige internationale markeder. "Det vi rådgiver om, er, hvordan virksomheder skal forstå mennesker.” ReD Associates har kontorer i både København og New York og rådgiver 50 af de største virksomheder i verden, heriblandt Coca Cola, Samsung, LEGO, Intel, Adidas og mange andre. Fællesnævneren for disse virksomheder er, at de er ved at træde ind på et nyt marked med et produkt og har brug for rådgivning om de menneskelige aspekter af dette marked: ”at forstå hvordan folk tænker - den slags ting kan ha' enormt stor markedseffekt”. ReD Associates ansætter primært folk med samfundsvidenskabelige uddannelser, men har derudover alt fra arkitekter til kandidater i litteraturvidenskab ansat i virksomheden. Jeg møder Christian Madsbjerg i hans kontor på 26 Broadway og fra 25. etage er der en fantastisk udsigt over Battery Park og vandet, der omgiver Downtown Manhattan.

Fra Statskundskab til New York

Allerede som studerende på Statskundskab på Københavns Universitet startede Christian Madsbjerg sin første virksomhed. Under et studieophold i London arbejdede han som journalist, men savnede mere ansvar: ”Når man er journalist, så bliver man sådan lidt postmoderne. Jeg kom til at synes, at det hele var lige meget. De pakker alligevel fisk ind i den i morgen. Der er en kynisme i branchen. Og jeg ville egentlig gerne have mere ansvar”. I 2003 blev han direktør for firmaet Kontrapunkt, men i 2006 købte han og en række partnere analyseafdelingen ud, og udviklede det daværende firma til ReD Associates. Og der gik ikke længe inden de fik mange af de største kunder i verden. Mest af alt fordi ReD Associates med deres humanistiske og antropologiske analysemodel kan analysere markedet på en måde, som man ikke lærer ved at læse business: "Vi har jo længe vidst, at det ikke er, som man tror, det er på f.eks. mange business schools, hvor man tror, man kan sætte alt ind i et regneark. Og man kan sætte meget ind i et regneark, men man kan ikke nødvendigvis sætte alle menneskelige relationer ind i et regneark.". Med udgangspunkt i ideen om at forstå mennesker ved at sætte sig ind i kulturen mener Christian Madsbjerg at have startet noget særligt, og der er stor efterspørgsel fra virksomheder verden over.

"In the morning I study, I try to read a couple of books…"

ReD Associates hjælper bl.a. virksomheder med problemstillinger, som har mange menneskers liv på spil og som kun en virksomhed med forståelse for menneskelige relationer kan løse. Det kan eksempelvis dreje sig om at forstå, hvorfor 20 procent af alle børn i verden ikke er vaccinerede, selvom de har adgang til vaccine og hvordan det kan være, at 75 procent af alle amerikanere med diabetes ikke tager deres medicin. Men hvordan opnår Christian Madsbjerg selv al denne viden om mennesker? Jo, ved at læse en masse og fordybe sig: "Hvis man f.eks. læser litteraturvidenskab, så læser man romaner, og så lærer man om andre tidsperioder og man lærer om andre mennesker. På en langt rigere måde end hvis man teoretisk forholder sig til det. Altså, man kan bruge sig selv til at forstå 1800-tallet. Og Japan i 1960erne. Og den evne, en empatisk evne, er en hård skill".

"Jeg er meget dårlig til alt, jeg ikke synes er sjovt

Christian Madsbjerg

"In the morning I study, I try to read a couple of books…". En udtalelse fra Bill Clinton i en tale for nogle år tilbage, som Christian Madsbjerg følte sig meget inspireret af. Derfor står han tidligt op hver morgen, så han kan nå at læse sin daglige bog. Noget han har gjort til et ritual og som altid kommer ham til gode i hans virksomhed. Senest har han bl.a. læst en masse bøger om te: "Så begynder jeg at snakke med Coca Cola og så viser det sig, at de har problemer med te, og så ved jeg lige pludselig en hel del om emnet (…). Og det er endnu en ting, som kendetegner Christian Madsbjergs virksomhed: De folk han ansætter, er alle bogelskere og kun ved at læse sine klassiske lektier og fordybe sig i eks. filosofi, kan man kvalificere sig til et job i ReD Associates. Som han siger, så er det at arbejde for hans virksomhed lidt ligesom at studere: ”Folk her de læser ligeså hårdt, som de ville gøre på et universitet. Men jeg ”bruger” bare klienterne til at finansiere det”.

Følg din mavefornemmelse - og ”læs dine lektier”

Ifølge Christian Madsbjerg kommer man længst med det, man er god til og som man synes, er spændende. Hans virksomhed er udsprunget af, at han laver det, han brænder for: ”Jeg er meget dårlig til alt, jeg ikke synes er sjovt".

Men man skal ikke lytte for meget til medierne, for det er vigtigt, at man læser det, man interesserer sig for, påpeger han. Han mener, at hvis mavefornemmelsen siger, at noget er forkert, så skal man stole på det – uanset hvad aviserne, ens forældre og vejledere siger. Og det viser sig også altid at være de kompetencer, Christian Madsbjerg ansætter sine medarbejdere på. Han kigger hverken på karakterer eller om de specifikt har læst filosofi, antropologi, litteraturvidenskab eller engelsk, men snarere om de brænder for det, de laver, og kan lide at gå i dybden med det: "At de bare elsker at lave det, de laver. Og er dybt fascinerede og villige til at slås for det.".

Derudover råder Christian også studerende til at arbejde hårdt med studierne, for det vil helt sikkert komme dem til gode i fremtiden.

Gode råd til at gøre sin virksomhed international

For Christian har det at internationalisere sin virksomhed været en succes. Men hvis han skal give et godt råd til andre, der ønsker en international karriere, så er det at forberede sig godt på landets kultur, sprog og historie. Og vil man gerne gøre kur på det internationale marked, må man også forberede sig på et liv med mange flyrejser: Der er rigtig mange, der har spurgt mig i interviews, hvordan man internationaliserer sin virksomhed. Men det er egentlig bare, at man sætter sig ind i et fly. Og så gør man det en gang til – og en gang til...”.

"Videnskaber der handler om mennesker, tiltrækker talent i Danmark på en helt anden måde, end det gør herovre, hvor det ikke er lige så fint at læse eksempelvis antropologi."

Christian Madsbjerg

Men Christian pointerer også, at vi har noget i Danmark, som er bemærkelsesværdigt godt og som vi kan bruge i udlandet: "Videnskaber der handler om mennesker, tiltrækker talent i Danmark på en helt anden måde, end det gør herovre, hvor det ikke er lige så fint at læse eksempelvis antropologi." Og det er netop den menneskelige videnskab, de humanistiske og samfundsvidenskabelige kompetencer, der er grundlaget for fremgangen i Christians virksomhed.