Morten Thomsen Højsgaard – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Alumni > Alumneportrætter > Det Humanistiske Fakultet > Morten Thomsen Højsgaard

"Jeg har forsøgt at yde lidt ekstra"

Interview fra 2010 med Morten Thomsen Højsgaard, ph.d. og kirke- og tro-redaktør ved Kristeligt Dagblad

For Morten Thomsen Højsgaard har nysgerrigheden altid spillet en stor rolle. Det gælder både i forbindelse med ph.d.-forskningen på religionssociologi og i hans nuværende job i mediebranchen som kirke- og tro-redaktør ved Kristeligt Dagblad. Et job, han ved årsskiftet forlader til fordel for en stilling som chef for de 20 medarbejdere i forlags- og kommunikationsvirksomheden Det Danske Bibelselskab.

"Jeg var phoner og ringede til folk for at spørge, hvad de brugte for noget toiletpapir, og hvilke pærer de havde i lamperne."

Morten Thomsen Højsgaard

At være med til at afsøge nye områder og hele tiden have fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig, er med til gøre et job attraktivt for Morten Thomsen Højsgaard. Det har også medført, at han som akademiker og forsker overhovedet kom til at sidde i en ledende stilling i den danske dagbladsverden og siden i forlagsbranchen.

Morten Thomsen Højsgaard har gennem både sin studietid og sin karriere forsøgt at gøre tingene lidt anderledes og forsøgt at yde lidt mere, end hvad der blev krævet.

"Helt fra begyndelsen på universitetet hed det studenterjobs. Jeg var phoner og ringede til folk for at spørge, hvad de brugte for noget toiletpapir, og hvilke pærer de havde i lamperne", fortæller Morten Thomsen Højsgaard.

Det var ting, som intet havde at gøre med studierne i religionsvidenskab og kristendomshistorie, men som ifølge Morten Thomsen Højsgaard selv, gav en kontakt til virkelighedens verden og en vigtig berøring med arbejdsmarkedet.

Ud af specialesumpen

I forbindelse med specialet kunne Morten Thomsen Højsgaard have havnet i "specialesumpen". For første gang i løbet af studiet var han i tvivl om emnevalg, og han skiftede et par gange specialefokus uden held.

Men en dag fik Morten Thomsen Højsgaard via et studiejob som webmaster øjnene op for emnet kristendomsmøder på internettet - et ganske uudforsket felt på det tidspunkt i slutningen af 1990'erne. "Pludselig slog det mig. Det er jo det, der i virkeligheden er spændende: Religionen, der via ny teknologi, forandrer sig lige for øjnene af os".

Uden for Morten Thomsens Højsgaards kollegievinduer var en spirende it-revolution på vej, og selvom specialeemnet var nyt og ubeskrevet, passede det perfekt til tiden og ikke mindst til Morten Thomsen Højsgaard selv. Man skal beskæftige sig med noget, som man brænder for, fortæller han.

"Pludselig slog det mig. Det er jo det, der i virkeligheden er spændende: Religionen, der via ny teknologi, forandrer sig lige for øjnene af os."

Morten Thomsen Højsgaard

"Find gerne et nicheområde, dyrk det og brænd for det, så skal du nok komme til at møde de rigtige mennesker, der kan føre dig videre til nye og bedre jobs".

Heldigvis var hans specialevejleder tændt på emnet, selvom det umiddelbart lå meget langt fra vejlederens forskningsområde inden for dansk kirke- og samfundsliv i middelalderen. Den forudseende vejleder og det nye emne fik imidlertid Morten Thomsen Højsgaard op på hesten igen. Og kommunikation og kristendom blev efterfølgende det område, som resten af forskerkarrieren som ph.d.-studerende kom til at handle om og et langt stykke hen ad vejen også det, som Morten Thomsen Højsgaard har beskæftiget sig med på Kristeligt Dagblad.

Show, don't tell

Morten Thomsen Højsgaard har gennem både studietiden og tiden på avisen forsøgt at inddrage praktiske færdigheder i sammenhæng med teoretisk baggrundsviden. Som studerende og som nyuddannet kandidat er det vigtigt at vise, at man har dyrket sit felt i praksis. Show it, don't tell it, siger journalisterne. Og tanken er faktisk særdeles vigtig for alle, der skal ud og finde et job, fortæller Morten Thomsen Højsgaard.

Man bør som studerende starte meget tidligt med at gøre sig synlig, at vise i praksis, at man kan noget.

"Enhver studerende kan skrive et debatindlæg til en lokalavis eller et studenterblad. De fleste vil også kunne starte en blog, arrangere ting i nabolaget, lave frivilligt arbejde, organisere møder på studiet, eller hvad det nu skal være", fortsætter Morten Thomsen Højsgaard.

Hertil pointerer han, at man aldrig skal være for fin til at tage et job. Man skal nemlig ikke nødvendigvis altid gøre det for sin egen skyld, men nogle gange skal man yde noget for andre, før det kommer tilbage til en selv. "Vær mod andre, som du gerne vil have, der er mod dig" - en god, gammel religiøs - ikke bare kristen - tankegang, som Morten Thomsen Højsgaard argumenterer for, holder den dag i dag.

Man må yde lidt ekstra

En af Morten Thomsens Højsgaards kongstanker er, at man gerne må yde lidt ekstra. Hvad end man sidder som studerende, er nyuddannet kandidat eller har fået sit første job.

Han fulgte selv et kursus på et halvt år i kulturjournalistik på Københavns Universitet, som han ikke kunne få merit for. Men kurset gav nogle kompetencer og var en vej ind i dagbladsbranchen. Han har også siddet i et hav af bestyrelser for boligforeninger og daginstitutioner uden at få noget for det selv. Men måske var det alligevel dette "lidt ekstra", der var med til at bane vej for Morten Thomsen Højsgaards karriere fra universitet over medieverdenen til forlagsbranchen.

Både aviser og bøger er gamle medier, som er trængte set i det store markedsperspektiv. Men Kristeligt Dagblad har haft fremgang, og det samme håber Morten Thomsen Højsgaard sker for Bibelselskabet. Det handler for ham om hele tiden at søge nye veje og tænke nyt. At navigere efter de nye forhold, som en individualistisk tid med medier alle vegne kræver.

Morten Thomsen Højsgaard bruger derfor en stor del af sin tid på at holde sig opdateret på de nyeste udviklinger, ikke bare inden for kirke- og tro-området, men også når det gælder ny teknologi og anderledes måder at kommunikere på. Af samme grund mener han ikke, der er så langt fra Københavns Universitet til de private virksomheder, han har arbejdet for.

"Jeg kan konstatere, at folk på tværs af brancherne virkelig brænder for substansen, og at nysgerrigheden efter at finde og opdage nyt er et fælles grundvilkår. På en seriøs avis er spørgsmålet om redelighed i øvrigt også meget udtalt. Hvert et ord bliver målt og vejet af læserne - hver dag", slutter redaktøren, der nu skal til at vænne sig til titlen som generalsekretær.

Opdatering 2017: Morten Thomsen Højsgaard er siden interviewet i 2010 blevet chef for DR Historie og Tro og er en del af ledelsesgruppen for DR Kultur. Du kan læse mere om Morten Thomsen Højsgaard her.