Christiane Vejlø – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Alumni > Alumneportrætter > Det Humanistiske Fakultet > Christiane Vejlø

En ægte elektronista

Interview fra 2015 med Christiane Vejlø, alumne fra Medievidenskab ’04 og selvstændig. Hun deler sin ekspertviden om nye teknologier og digital livsstil på sociale medier, i videoer og i podcasts på multisitet elektronista.dk. Der er ingen tvivl om, at Christiane Vejlø er digital til fingerspidserne – og det har hun været, siden hun for 20 år siden oprettede sin første e-mail.

Interessen for mennesker var Christiane Vejløs udgangspunkt, da hun begyndte på religionsvidenskab ved Aarhus Universitet. Et udvekslingsophold i USA åbnede hurtigt op for en forståelse af medier, og netop relationen mellem mennesker og medier fik Christiane til at læse Medievidenskab på Københavns Universitet. 

Internettets spæde start

Modem, Netscape-browseren, chat og uendeligt langsomt internet. I 1990’erne åbnede en ny online verden sig, og Christiane Vejlø ”sad oppe i computerrummet og ventede tusind år på hver eneste lille ting, fordi det gik langsomt, men det var bare helt vildt spændende”. På studiet skrev hun om, hvordan nettet blev et sted, hvor mennesker mødes – fx når de chattede på datingsites.

"Alle connected devices har indtil videre primært været tablets, smartphones og computere. Men frem imod 2020 vil det også være vores bil, vaskemaskine, fjernsyn, badevægt, tandbørste og alt muligt andet. "

Christiane Vejlø om den digitale fremtid

I løbet af kandidatstudiet på Medievidenskab blev Christiane headhuntet til et bredbåndsselskab. Først var hun lidt skeptisk, for det lød kedeligt, og var det ikke mere relevant at gå ind i tv-branchen? Men hurtigt opdagede hun, at telebranchen havde fremtidsperspektiver – fx da hun i 2003 var med til at lancere Danmarks første streamingtjeneste, SF Anytime.

Som bekendt gik streamingtjenester først deres sejrsgang i Danmark for et par år siden, for menneskers medievaner og bredbåndhastigheden skulle først up to speed. ”En stor del af problemet for teknologibranchen har også været at forklare folk, hvad det her er”, pointerer Christiane.

Teleselskabet var forud for sin tid og gik konkurs, men inden nåede Christiane Vejlø at arbejde med koncepter, der først begynder at tage fart i dag. Og da hun efterfølgende blev ansat hos firmaet 3, udviklede hun apps, før folk vidste, hvad dét var. ”Det var sjovt! Og det gav et forspring. Jeg føler, at jeg med meget af det jeg laver, formår at være lidt i fremtiden”, fortæller Christiane.

Kvinder og it er ikke et lyserødt billede

”Jeg kan huske, da en kollega sagde, at der lige var kommet en ny Sony-telefon. Det var en lyserød klaptelefon. Jeg tænkte; wow, der er nogen, der har lavet en telefon til mig, fordi jeg er en pige. Men så gik det op for mig, at jeg slet ikke kunne lide lyserød. Egentlig syntes jeg, det var lidt latterligt”.

Christiane oplever, at der er mange fordomme om kvinders interesse for it, og det får hende til at dykke ned i, hvad kvinder egentlig tænker om emnet.

”I mine undersøgelser fandt jeg frem til, at kvinder faktisk interesserer sig ret meget for it. De vil gerne have et produkt, der er supernemt at bruge, men det skal samtidig være multifunktionelt. De to ting skal være i samme produkt i kombination med et lækkert design. Så kan man jo godt se, at det ikke noget kønsbestemt. Det er derimod et produkt, de fleste mennesker ville synes om”.

”Kvinderne ville også gerne vide mere om teknik. De gad bare ikke de dér blade med en eller anden bikini-dulle på forsiden. Jeg kom til at undre mig over, hvorfor der dog ikke fandtes noget, der var mere unisex. Det gav mig ideen til Elektronista, som jeg startede som blog”.

Livet som selvstændig

Christiane Vejlø har altid tænkt, at hun skulle være selvstændig, men hun manglede et projekt. Det kom i form af it-branchens problem med at formidle teknologi. Dén rolle ville hun gerne tage på sig – og med Elektronista begyndte hun at bygge bro mellem teknologi og mennesker.

"Det kan være svært at starte som selvstændig, men når man så har bygget sin forretning og sit brand op, har man til gengæld mulighed for at have forskellige indtægts-strømme og klare sig rigtig godt."


Christiane Vejlø om livet som selvstændig 

At være selvstændig er en stejl læringskurve, fortæller Christiane: ”Til mine første hjemmesider sad jeg selv og lavede billeder, selv om jeg ikke er grafiker. Jeg måtte varetage en række opgaver selv, f.eks. nyhedsbreve. Når man både er direktør, piccoline og sælger på én gang, lærer man bare rigtig meget. Og jeg kan enormt godt lide den dér just do it-mentalitet, hvor man bare prøver, og så må man tage den derfra”.

Selvom Christiane trives med de mange projekter, var rollen som selvstændig ikke særligt indbringende i starten, og der er kun én til at holde motoren i gang. ”Du får jo ikke nogen penge, når du ikke arbejder, så jeg arbejder ret meget. Også når jeg ikke tror, at jeg arbejder. Og en anden ting jeg godt kan savne er – hvis noget går godt – at sige: Vi åbner sgu en flaske champagne!”.

Under interviewet serverede Christiane Vejlø sin egen Elektronista-chokolade.

Passionen for alt digitalt blev Christiane Vejløs forretningsmodel. Content marketing kan det kaldes; Christiane øser gavmildt af sin viden online, og på baggrund af sin omfattende indholdsproduktion bliver hun booket som rådgiver og foredragsholder. Men der er ingen grund til at glemme en klassisk forretningsmodel, og således har Christiane lanceret en stilfuld gadgettaske – The Elektronista Clutch – i samarbejde med et designmærke i London. Tasken er tilpasset uundværlige gadgets, og den rummer endda en batterioplader til smartphonen. Også på den måde klæder Christiane Vejlø kvinder på til fremtiden.